Sales of Verkopen?

Er bestaan twee grote vooroordelen over sales; 1: Het zijn gladde mannetjes in te grote auto’s met pakken van de C&A die met opgerolde mouwen in een walm van aftershave je proberen een te duur product door de strot te duwen. 2: Je baan bestaat uit telefonische acquisitie of deur tot deur verkoop en je moet alleen maar verkopen.

20 jaar geleden, toen ik begon met sales, werden stofzuigers nog aan de deur verkocht, bestond internet niet en had ik een telefoon met  draaischijf, klopten deze vooroordelen al niet meer.

In 2015 al helemaal niet meer. Een salesfunctie  is de mooiste manier om geld te verdienen. Waarom? Omdat je veel meer middelen en mogelijkheden hebt om je doel te bereiken!

Door Linkedin, warme introductie, een goede merknaam en een groot vestigingennetwerk hoef ik eigenlijk nooit aan koude acquisitie te doen. Het krijgen van een afspraak is niet het probleem, het voeren van een gesprek met impact dat is de uitdaging!

Ik verkoop niets, ik laat klanten kopen
Ik verkoop niets. Ik laat klanten kopen. Door hun behoefte te achterhalen, in te gaan om strategische issues gezamenlijk te kijken naar co-creatie en brede oplossingen die toegespitst zijn op hun problemen laat ik ze inzien dat ze niet zonder ons kunnen. Dit vergt gesprekstechnieken, durf en het stellen van goede vragen.

Elk contactmoment is onderdeel van een relatie. Het gaat om lange termijn, om gunnen, om samenwerken en om het laten zien van je persoonlijke toegevoegde waarde. Dus ga je niet alleen in op de uitdagingen van de klant, maar ook op zijn persoonlijke doelen, zijn eigen ontwikkeling en zijn netwerk.

Trusted advisor
Als trusted advisor weet ik precies wat er speelt in de sector. Ik bezoek congressen, lees vaktijdschriften, volg cursussen en weet vaak meer dan mijn gesprekspartners. Binnen Linkedin groepen start ik discussies en praten we over toekomstige uitdagingen binnen de sector.

Daarom is sales leuk: Je komt bij ontzettend veel klanten. Je bouwt aan een sterk netwerk. Je kan de hele week je eigen agenda indelen. Je bent veel onderweg en ziet heel veel van Nederland. En uiteindelijk kiest de klant voor jou omdat jij het verschil maakt. In je doen, in je laten, in je aanpak en in je offerte.

En als je wilt mag je ook nog een  mooie auto uitkiezen. Verdorie, Klopt een van de vooroordelen toch nog

Nico Slagter is strategisch salesmanager voor de branches Overheid & Zorg. Hij werkt voor de landelijke afdeling Sales & Accountmanagent binnen Tempo-Team. Vind je het leuk om in contact te komen met Nico dan kan je met hem linken via Linkedin. Heb je interesse in de functie van salesmanager binnen Tempo-Team, lees dan snel alle informatie en solliciteer!

i love sales

Reacties

Nog geen reacties, reageer als eerste op dit bericht

Reactie toevoegen

Je e-mailadres wordt niet getoond

Max. 1500 karakters

Mijn vacatures aan het bijwerken

Laden