It pays to be passionate

It pays to be passionate

Deze is voor iedereen die passie heeft 
en die voor passie gaat. Het is een tekstregel uit het zo gepassioneerd door The Lau gezongen lied ‘Iedereen is van de wereld’.

Passie loont

Blijkbaar hebben we passie nodig of vinden we op zijn minst dat we als persoon of bedrijf nodig hebben. Zelf let ik er in een sollicitatiegesprek dan ook altijd op of de persoon die tegenover me zit passie heeft voor zijn vak en/of voor het bedrijf waar hij of zij wil werken. Soms komt die passie over, soms gebeurt er niks of beginnen de ogen pas te twinkelen als we het hebben over motor rijden op de Harley Davidson of over het lopen van de marathon.
Passie is een belangrijke bron van energie en vitaliteit in organisaties. Bovendien zijn passiegedreven organisaties significant succesvoller. Organisatieadviesbureau People Metrics heeft aangetoond dat organisaties met gepassioneerde werknemers altijd tot de de meest winstgevende behoren.

De (dit jaar overleden) merk- en communicatiestrateeg Ron Vorstenbosch geeft in zijn boek ‘Het Passie Principe’ een mooie definitie van passie: ‘Passie is iets hebben, iets doen of iets zijn, wat een intens positief gevoel geeft, belangrijk is voor onze identiteit en waar we veel tijd en energie aan besteden. Het vraagt vaak energie, maar geeft ook energie terug en het draagt bij  aan ons gevoel van welzijn’.

Ik ben verliefd..

Passie duikt ook regelmatig op in managementliteratuur of in missie- en waardestatements. Meestal in de vorm van ‘We zijn een bedrijf met veel passie en we zijn erg betrokken’. Helaas staat er dan zelden bij waarvoor ze dan een passie hebben of waarbij ze dan betrokken zijn. Volgens Vorstenbosch is dat net zoiets als zeggen: ‘Ik ben verliefd, maar ik weet even niet op wie’. Geen passie zonder duidelijke en identificeerbare doelen dus. Maar ook het beleven, ervaren en meemaken van die doelen is belangrijk.

Bij Tempo-Team hebben we het afgelopen jaar veel tijd en aandacht besteed aan het creeren van een duidelijke ‘sense of belonging’. Samen met onze medewerkers schreven we een corporate story en maakten we een film, waarin we duidelijk maken waar we elke dag voor opstaan en wat ons een passiegedreven organisatie maakt. Om er voor te zorgen dat onze medewerkers de nieuwe koers en merkbelofte echt goed doorleefden, organiseerden we in Nieuwegein een centrale bijeenkomst met al onze 1600 medewerkers met de titel ‘Het geheim van Tempo-Team‘. Daar werd onze nieuwe pay-off: ‘Sterk team, groot netwerk’ niet alleen geïntroduceerd, maar ook goed doorleefd en uitgedragen met verhalen uit de praktijk. De passie spatte er van af na deze bijeenkomst met zichtbaar stijgende resultaten.

Rood!

Hoe zit het met jouw passie voor werk? Werk jij al bij een passie gedreven organisatie? Niet zelden wordt de kleur rood geassocieerd met passie. Dat kan geen toeval zijn. Kijk maar eens op deze website en lees de verhalen van onze collega’s.

Marcel Kalmeijer is Senior Manager Marketing & Communicatie en is inmiddels 6 jaar in dienst bij Tempo-Team. Marcel is erg actief of Twitter (klik hier!) en zeker de moeite waard om te volgen. Door hier te klikken ga je naar zijn LinkedIn.

Reacties

Nog geen reacties, reageer als eerste op dit bericht

Reactie toevoegen

Je e-mailadres wordt niet getoond

Max. 1500 karakters

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees hier meer.
Sluiten

Mijn vacatures aan het bijwerken

Laden