Het scoren van een doel (punt)?

Als je in de sales werkt, is sales je doel. Toch? Maar hoe definieer je een goed doel en hoe zorg je ervoor dat je dat ook behaalt?

Sales is een vak waarin je blijft leren. Toen ik 14 jaar terug gretig in de sales begon wilde ik niets anders dan zo snel mogelijk mijn doel bereiken; ‘verkopen!’. Ik dook op elk koopmotief en rukte bij iedere hapbeweging van de klant mijn hengel omhoog. Met wisselend resultaat. Op korte termijn wist ik iets te verkopen, maar op lange termijn bouwde ik weinig op.

Richten op het doel
Dus leerde ik op training om vooraf aan mijn gesprek een doel te stellen. Een doel dat haalbaar is op lange termijn en gedefinieerd kan worden als ‘het opbouwen van een wederzijdse relatie’ of ‘gepercipieerd worden als de trusted advisor van de klant’. Doelen die je niet in één gesprek behaalt.

Schieten
Ik merk als salesmanager en salestrainer dat van al het geleerde het bepalen van het doel het lastigst blijft. Stel je voor; je wilt kennismaken met een nieuwe grote prospect en beginnen met een relatie op te bouwen. Voor je het weet hoor je  echter een koopmotief en gaat de ‘verkoopknop’ aan en scoor je zo snel mogelijk je doelpunt om een deal binnen te halen. En sta je buiten met adrenaline. Je niet eens realiserend dat je te weinig uit het gesprek hebt gehaald, omdat je nauwelijks hebt stilgestaan bij relatie opbouw. Terug op kantoor krijg je waarschijnlijk zelfs complimenten van je collega’s en manager, omdat je toch maar mooi een deal hebt binnengehaald.

Scoren of niet?
Maar heb je je doel gehaald? Want is er fundament gelegd voor die relatie? Of ben je in de ogen van de klant ‘gewoon’ een leverancier? Wat levert jou en jouw organisatie het meeste op, op korte of lange termijn?

Doelpunt
De enige die kan kijken of je je doel haalt ben je zelf. Jij bent de professional, degene die de agenda bepaalt en die een doel wil bereiken. Dus vraag je voor ieder gesprek af wat je doel is, bespreek  het met collega’s en zorg ervoor dat al je acties onderdeel uitmaken van je doel!

doelpunt

In mijn rol als salesmanager bij Tempo-Team ben ik dagelijks bezig met lange en korte termijn doelen, het bewerken van klanten en het aangaan van relaties. In veel functies binnen Tempo-Team werk je binnen sales. De meest voorkomende functies zijn sales intercedent en salesmanager. Wil jij mijn collega worden bekijk dan de mogelijkheden op www.werkenbijtempoteam.nl

Reacties

Nog geen reacties, reageer als eerste op dit bericht

Reactie toevoegen

Je e-mailadres wordt niet getoond

Max. 1500 karakters

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees hier meer.
Sluiten

Mijn vacatures aan het bijwerken

Laden